Hvem er Anna?

Forstanderen og grundlægger Anna Katrin Nørgaard har givet navn til  Annas Højskole. Udover at hun på mange af kurserne vil være jeres gennemgående vært, er hun også journalist og 3. generations højskoleforstander. Hun startede højskolen, der er en privat virksomhed, og derfor ikke støttet af statsmidler, på Mallorca i 2017 på grund sin store interesse for at rejse og møde andre folk og kulturer på højskolemåden. Nu har hun så kastet sig ud i nye eventyr i Skotland, Andalusien, Portugal,  Sicilien, Vietnam, Thy, og på Læsø, hvor hun sammen med sin mand og et vennepar har investeret i en stor og skøn B&B, der danner rammerne om kurserne på Kattegats perle, som Læsø også betegnes.

Vokset op på en grundtvigiansk folkehøjskole

Tanken om at dele sin viden og kærlighed til steder langt fra Danmark gennem foredrag, diskussioner, ekskursioner, fællesskab og højskolesang kom helt naturligt til Anna Katrin. Hun er nemlig selv vokset op på en højskole, da hun er født ind i en højskole-slægt.

Hendes bedsteforældre, der var lærere på Ryslinge Højskole, startede deres egen højskole, Nørgaards Højskole, i 1955 i Hadsten, hvor hendes far siden blev forstander og lærer. I dag ligger Nørgaards Højskole i Bjerringbro. Anna Katrin Nørgaard har således fået højskoletanken og -ånden ind med modermælken og arbejdet på flere højskolekurser i bl.a. Grønland.

højskole i udlandet for ældre
Traditionelt dansk stråtækt hus i solrig have

Journalist og foredragsholder

Hun har desuden været en flittig foredragsholder rundt om i landet og korsanger, og kan synge for på sangene i Højskolesangbogen. Som journalist har Anna Katrin arbejdet mest med tv bl.a. i 13 år på DR og været tilrettelægger og dokumentarist både for DR- dokumentar og TV2. I den forbindelse har hun lavet programmer fra alverdens lande og kontinenter.

“Mit mål er at give mine kursister en anderledes oplevelse af inspirerende destinationer. Vi besøger ikke så meget steder og ting, i stedet går vi efter de interessante historier. Vi besøger fabrikker, fængsler, rigmandsvillaen og taler med menneskerne der. Når vi er i udlandet, besøger vi så vidt muligt danskere, der bor i det pågældende land. For de kender vores måde at tænke på og ved godt, hvor de interessante historier ligger”.

På Annas Højskole giver vi på den måde kursisterne en oplevelse af det mere autentiske og ukendte. Vi giver vores kursister en indsigt og forståelse af områdets kultur, historie, og nutidige samfundsforhold, samtidig med at vi holder fast i højskolens tanker om fælleskabet, fællessangen, foredrag, gymnastikken. Så der både er kalorier til krop og sjæl.

Bag vores højskole på i Spanien, i Danmark, Vietnam, Portugal, Skotland og Italien står Annas Højskole ApS (CVR nr. 38768484).

Vi er medlem af Rejsegarantifonden med nummer 3122.

Teamet bag Annas Højskole

Anna Katrin Nørgaard

Forstander

Kvindesilhuet med bjerge og skov i baggrunden.

Pernille Lerberg

Kontor

Se hele teamet

Ledige stillinger i Anna's Højskole

Vi er altid på udkig efter spændende kursusledere, der kan lede et højskolekursus og som har en viden om et land eller emne, som der er bred interesse for. Det er altid et plus, hvis du også  kender Højskolesangbogen og kan synge/ evt også spille klaver. Og kan du derudover lede morgengymnastikken/ lave yoga eller mindfulness er det en helt perfekt kombi for os. Det samme gøre sig gældende for nye assistenter. Her er det også altid et kæmpe plus, hvis du kan synge/ spille et instrument.

Så send os gerne en uforpligtende ansøgning, hvis du kan se dig selv hos os.

Send din ansøgning her