Indkvartering på Sicilien

Højskolens primære hus – og rammen for vores højskole – er den familieejede, historiske og meget autentiske Villa Zottopera, som ligger lige uden for den lille by Rocazzo ved foden af Chiaramonte Gulfi og Ibleo Bjegene. Her bor ca. 12 kursister, ligesom vi har et andet hus Terre Iblee, der ligger 3 km væk, hvor der kan bo 8 kursister. Begge huse har skønne udenomsarealer med pool og solstole mm.

Hver morgen hentes kursisterne på Terre Iblee for at blive kørt i højskolens minibus til vores fælles aktivivter på Zottopera. Det starter for det meste med morgengynmastik, sang, måltider og foredrag her. Villa Zottopera er en oliven- og vingård, der producerer ekstra jomfruolivenolie og flere rød- og hvidvine.

Villa Zottopera blev opført for mere end 400 år siden som en muromkranset baglio, der var navnet på en større siciliansk gård. Tidligere boede der mange mennesker indenfor gårdens mure, som sammen drev landbrug og opretholdt et lille samfund. Her boede en præst, en politimand og landarbejdere, der arbejde i markerne, samt herremanden, der drev gården. For 300 år siden kom gården i familien Rossos eje og i dag står Alfredo, Guiseppe og Marcello Rosso i spidsen for gården.

Stedet er fuld af atmosfære i haven, kapellet og de gamle kældre og lader hvor olivenolien blev presset og opbevaret. Omkring gården ligger olivenlunden med 2500 oliventræer, og vinstokkene står på rad og række med gamle sicilianske druesorter som Nero D´Avola og Frapatto. Familien Rosso arbejder hårdt på løbende at forfine deres landbrug, og vinder hyppigt internationale priser, særligt for deres økologiske ektra jomfruolivenolie.

I den store have er poolen omgivet af pinjer og palmer, johannesbrød- og appelsintræer, bougainvillea, jasminbuske og blomsterkrukker med sæsonens flor, samt en køkkenhave, hvor madmor Anna, som bor på gården og laver alle vores måltider, dyrker grønsager til køkkenet.

Lidt om vores 2. hus: Terre Ible:

Terre Iblee er et lille familiejet hotel med 6 værelser med eget bad og toilet. Huset er nyere og bygget i en mere moderne stil. Der er pool og liggestole i haven og stedet har en lille restaurant, der betjener områdets lokale i ny og næ. Bag huset ligger familiens olivenlund, hvor de producerer til eget forbrug.

Huset besidder pga. sin unge alder ikke samme charme og atmosfære som Villa Zottopera, men i det daglige er der stille i huset og i haven, og vi har det for os selv under kurset.

Villa Zottopera

Terre Ible