+45 27 14 29 26 info@annashojskole.dk

Kickstart din sundhed

12.-18.juni 2022

Sundhedskursus med Anne Hjernøe 

– Vi kalder det “Kickstart din sundhed”

–  Kom i gang med et sundere og stærkere liv med Anne Hjernøe på et sundhedkursus i en uge på Læsø.

  • Vil du have inspiration til en sundere og stærkere hverdag?
  • Drømmer du om et lettere, sjovere og mere energisk liv?
  • Er du træt af kilo der sniger sig på, som årene går? Kilo der bare bliver siddende eller glider af og på igen, som en løbsk yoyo? 
  • Eller vil du bare gerne have inspiration til at spiser sundere, bedre og mere varieret?
  • Trænger du til mere bevægelse i din dagligdag?
  • Vil du gerne have balance i dit liv, uden at sige nej til alt det sjove?
  • Råd til hvordan du får smagen og de rette råvarer ind i alle dine måltider, så de holder dig mæt så længe som muligt?
  • Trænger du til et kærligt skub, og til at sætte gang i din egen sundhed i godt selskab med ligesindede?

Så er dette sundhedskursus med Anne Hjernøe  noget for dig!

Det virkede for Anne

På ‘Kickstart din sundhed’ som vi kalder kurset, vil Anne Hjernøe tage udgangspunkt i det som virkede for hende, da hun gik i gang med sin livsstilsændring og på et år tabte 20 kg – og hvor hun  nu på snart 3. år holder vægten. Anne har skrevet to bøger om sin livsstilsændring med opskrifter, træningsprogram og en masse gode råd og dejlig motivation. Det er bøgerne “Stærk, let og mæt” og “Ligevægt”, som Anne vil tage udgangspunkt i – og som vi bruger på kurset. Faktisk udkommer Annes tredie bog i serien, lige i den tid, vi afholder kurset, så den får du med hjem – som en lille hilsen fra Anne. Det er absolut ikke en forudsætning, at du har læst bøgerne eller har dem. Bare kom som du er – med motivation og lyst til et sundere, stærkere og måske også lettere liv. 

Der vil være fokus på

Grundig instruktion og gennemgang af opskrifter

Måltidssammensætninger med fokus på hvordan man får gang i forbrændingen og hvordan man skal spise for at holde sig mæt til næste måltid

Smag/grundsmage & smagsoptimering af måltidet, så det mætter bedst muligt

Vigtigheden af måltidets- og råvarernes konsistens

Brug af råvarer, sæsonens grønt, fisk & kød, så du spiser mere varieret

 

Daglige oplæg og foredrag:

Motivationsfaktorer, hvad gør man, når det er svært?

Hvad gør man i kantinen, når man har gæster, holder ferie eller spiser ude?

Kan man virkelig spise sig ned i vægt?

Hvorfor overhovedet træne & kan træning afhjælpe smerter?

Tips & tricks til at undgå at falde i slikskålen 

Hvordan fortsætter du selv, når kurset er slut & hverdagen rammer?

Anne Hjernøe fortæller sin egen historie, om hvordan hun selv smed 20 tiltrængte kilo og fik de gode vaner & systemer helt på plads.

Anna Katrin Nørgaard fortæller sin historie om at gribe livet og sin egen lykke.

 På kurset laver vi stort set alle måltider sammen i grupper, hver eneste dag

Daglig motion/ fysiske aktiviteter:

Du vil dagligt skulle deltage i bevægelse. Det kan være løbe- eller gåture, cykelture, samt yoga og træning. Løb er frivilligt, men vi vil gerne opfordre til at alle deltager i gåture og træning.

En af dagene vil vi vandre 12 km, så det skal du være i stand til.

Vi vil også lege turister og besøge skønne steder på Læsø, se tanghusene og nyde naturen, samt en dejlig frokost på Læsø Spisehus.

Jeg glæder mig til at møde jer, inspirere jer, hjælpe jer og lave en masse lækkert mad i et dejligt fællessskab. kh Anne

 

Anne Hjernøe 

Anne Hjernøe er hovedunderviseren på ‘sundhedskurset ‘Kickstart din sundhed’. På kurset vil Anne Hjernøe tage udgangspunkt i det som virkede for hende, da hun gik i gang med sin livsstilsændring og på et år tabte 20 kg – og hvor hun  nu på snart 3. år holder vægten. Anne har skrevet to bøger om sin livsstilsændring med opskrifter, træningsprogram og en masse gode råd og dejlig motivation. Det er bøgerne “Stærk, let og mæt” og “Ligevægt”, som Anne vil tage udgangspunkt i – og som vi bruger på kurset.

Anne har også udgivet bøger om blandt andet syltning, kryddersnaps, tapas, mad mod kræft, salater, grøn mad, krydret mad,  samt alle de velkendte små retter fra hele verden. 

TV fra alverdens lande 

Igennem mange år har hun  lavet tv fra Frilandshaven, AnneMad i sit eget køkken, Spanien og New York, samt et hav af programmer fra det smukke danske sommerland, hvor både de Danske Badehoteller, Danske Slotte og Danske Øer har været på programmet. De seneste år har hun sammen med tv-journalisten Anders Agger, rejst verden rundt for at finde danske vinkler på de store emner, som valget i USA, Brexit og Mellemøsten. I år vendte de tilbage til Danmark, hvor de er gået i dybden med de gode historier og deres egne sommerminder.

Udover arbejdet med kogebøger og tv, har Anne sin egen virksomhed, AnneMad ApS, hvor hun arbejder med fødevareudvikling, holder foredrag, laver workshops, underviser, arrangerer gastronomiske rejser og skriver børnebøger.

Anne Hjernøe er uddannet indenfor pædagogik, journalistik, medier & kommunikation.

 

Anna Katrin Nørgaard

højskole i udlandet for ældre

 Anna er udover at være forstander for Annas Højskole også ejer af den B&B vi bor på på Læsø. Den har hun netop købt sammen med sin mand bl.a. for at kunne lave kurser.

Fortæller om egne erfaringer med sundhed

På dette kursus er hun foredragsholder, praktiske gris og den der tager jer med på tur ud på vandreture i naturen, står for morgenløb eller  hjælper jer med tips om Læsø. Derudover er hun igang med en mindre livsstilomlægning, hvor hun tager udgangspunkt i Annes bøger og principper. De erfaringer kun har gjort sig efter at have fulgt Annes principper i 6 måneder vil hun fortælle om på kurset.

 

Kurser på Mallorca med Anne

Tidligere har Anna arbejdet som tv- journalist på DR. Anna har lavet kurser på Mallorca de sidste 3 år sammen med Anne Hiernøe, og hun har haft besøg af over 400 begejstrede kursister. Udover kurser på Mallorca og på Læsø laver Anna også vandrekurser i Thy. Når Anna ikke laver kurser eller hjælper sin mand med B&B er hun hjemme hos parrets sidste hjemmeboende teenager i hjemmet i Nordsjælland.

Nanna Grunwald

Nanna vil stå for den daglige træning, og derudover er hun vores medhjælper i køkkenet.

Nanna er en erfaren løber og har i nogle perioder trænet rigtig meget – og i andre perioder slet ikke.

Hun er af den opfattelse, at træning frem for alt skal være sjovt og drevet af motivation:

“Det er bedre at glæde sig over alle de gange man får pulsen op, end det er at slå sig selv i hovedet over de gange der går lidt for meget lænestol i den.

For nogen er træning lig med lange gåture og socialt samvær. For andre handler det om at presse og udfordre sig selv. Det ene er ikke mere rigtigt end det andet.

Det vigtigste er, at dét vi gør får os til at mærke og glæde os over den krop, vi nu engang lever i”.

Sundhedskurset: “Kickstart din Sundhed” 

Søndag den 12 juni

Vi anbefaler, at I tager færgen kl. 16.50 (Tager I til Læsø før, åbner vi først for check-in kl. 16.00. Det oficielle program starter kl. 19)

Ankomst 18.20 til Læsø og lidt senere til  Østergård Kultur B&B ved Byrum, der danner rammen for Annas Højskole

Fordeling af værelser

19.00 Velkomst i fællesrummt og intro til os og til stedet. Kort navnerunde, hvem er I?

19.30 Aftensmad i orangeriet

Kort gåtur efter maden

Kaffe/te, oplæg om kurset generelt, hvordan ser ugen ud

Mandag den 13 juni 

 8.30 Vi starter dagen med en morgensang udenfor. Derefter sund forkælelses- morgenmad, som vi laver til jer og spiser samlet i orangeriet

 9.30 Anne Hjernøe & Anna Katrin fra Annas Højskole fortæller, om hvorfor vi har lavet sundhedskurset. Hvad intentionerne er med det, og hvad vi gerne vil have, I får med jer. Vi lytter til hinandens fortællinger, om hvorfor man har meldt sig, og hvad man forventer at få ud af ugen på Læsø. Vi tager halvdelen nu og halvdelen efter frokost.

Gåtur på ca. 5 km. Vi går ind i den smukke Læsø Klitplantage

Tilbage på Østergård. Kort oplæg inden vi laver frokost i grupper:

Anne fortæller om grundsmage, konsistenser, råvarer mv. Hvorfor er det vigtigt, at maden smager? hvilke råvarer mætter bedst mv. Hun fortæller om  proteiner, grove kulhydrater og sundt fedt. Hvordan ser en fornuftig tallerkenfordeling ud? Vi skal holde fokus på gode råvarer, der komplimenterer hinanden, som kan spises på stedet eller haves med på farten. Hvordan transporteres/opbevares maden bedst, hvis du skal have den med?

Grupperne går i køkkenerne og laver en fyldig og mættende måltidssalat

Frokost: Vi spiser sammen i orangeriet

Oprydning, afslapning & omklædning

15.00 Styrkeøvelser – vågn op coronakrop,  cykeltur eller gåtur

Tid til bad & omklædning

Te/kaffe stilles frem

17.00 Vi mødes og taler aftenens menu igennem og uddeler opskrifter

 Alle laver aftensmad i grupperne, og Anne kommer rundt til alle og hjælper og giver fifs. Vi spiser samlet i orangeriet

 Kort gåtur

 20.00 Aftensamling med te/kaffe: Anne holder oplæg om sit eget ‘Stærk, let & mæt- forløb’. Efterfølgende er der plads til spørgsmål

 

Tirsdag den 14 juni 

 7.00 Morgenløb/gåtur + bad

 8.00 Alle laver morgenmad i grupperne. I dag er det med fokus på æg & grøntsager. Vi spiser samlet i orangeriet

 9.00 Morgensang udenfor. Derefter fortæller Anne om morgenmaden, og hvad det er morgenmaden kan, når den er god og tilstrækkelig

 9.30 Anna Katrin holder oplæg:  Hvad er sundhed for mig? Sundhed er også at gå efter drømmen og at tage ejerskab over sin egen livsglæde

 Gåtur inden vi laver frokost

Anne kommer med et kort oplæg om prepping, planlægning af måltider, ruter og rutiner. Hvordan gør du det nemt at leve sundt?

Boller, franskbrød og rugbrød, må man spise det? I dag fokuserer vi på rugbrød med lækkert pålæg og gode smagssammensætninger, der mætter. 

 13.00 frokost: Vi spiser samlet i orangeriet

Oprydning, afslapning og omklædning

15.00 Yoga med Anamet. Vi deler gruppen ind i to hold, og hvert hold får 45 min yoga

 Tid til bad og omklædning

 17.00 Vi mødes og taler menuen igennem, uddeler opskrifter på varmende, krydret gryderet, med alternative ristype f.eks blomkålsris. Derudover skal vi lave syltede løg. Grundsmagene hyldes. 

Vi snakker om: Må man da slet ikke spise ris og pasta længere, og hvad med kartofler?

 Alle laver aftensmad i grupperne

Aftensmad: Vi spiser samlet i orangeriet

 Kort gåtur

 20.00 Aftensamling med te/kaffe: Anne holder oplæg om, hvad en slankekur gør ved dig. Om stenalderhjernen, tilgængelighed af kalorier og hvad træning og bevægelse egentlig gør ved kroppen. Bagefter er der plads til spørgsmål.

 

Onsdag den 15 juni

 7.00 Morgenløb/gåtur + bad

 8.00 Alle laver morgenmad i grupperne. I dag er det med fokus på morgengrød md æbletopping samt kardemomme skyr. Vi spiser samlet i orangeriet

 9.00 Sightseeing på Læsø. Vi skal ud at se på de helt unikke tanghuse på Læsø. De findes kun det ene sted i verden, og nu prøver øen at få husene optaget på UNESCOS verdensarvsliste. 

12.00 Frokost: Vi spiser ude i dag. Vi får lokal tapas på Læsø Spisehus. Her vil Kitty og André servere jomfruhummere for os men også gallowaykød, krat’u-pølse og meget andet lækkert og lokalt mad.

Tilbage på Østergård er der afslapning og senere omklædning

 15.00 Styrkeøvelser, cykel eller gåtur

 I mens laver Anne & Anna sunde snacks til vores filmaften

 Tid til bad og omklædning

 Vi mødes og taler menuen igennem, uddeler opskrifter

 Alle laver aftensmad i grupperne, og vi spiser sammen i orangeriet

 Kort gåtur

 20.00 Aftensamling: Anne kommer med et kort oplæg til sunde snacks. Om mellemmåltider, hvorfor hun droppede dem, og hun kommer med tips til, hvad du kan gøre, når trangen til noget sødt overmander dig.

Filmaften med kaffe/te & sunde snacks

 

Torsdag den 16 juni

 7.00 Morgenløb/gåtur + bad

 8.00 Alle laver morgenmad i grupperne. I dag er det med fokus på sød morgenmad med pandekager og  smoothie

Vi spiser samlet i orangeriet

 9.00 Morgensang +debatdag: Anne og Anna Katrin fortæller om, hvad sundhed er for dem-  på ALLE niveauer

Kursisterne byder ind med hvad sundhed er for dem. Tid til Spørgsmål til Anne og Anna

Kort gåtur inden vi skal i gang med frokost tilberedningen

Forkosten i dag består af Annes legendariske squashfritters. Vi snakker om hvordan man improviserer over indhold og fyld, og du lærer at lave wraps, grønne tortillas, mv. Alle går i grupper og laver mad, vi spiser samlet i orangeriet

 Oprydning, afslapning & omklædning

15.00 Yoga med Anamet. Vi deler gruppen ind i to hold, og hvert hold får 45 min yoga

Tid til bad & omklædning

17.30 Te + Kaffe. Vi mødes og taler menuen igennem, uddeler opskrifter

Alle laver aftensmad i grupperne og vi spiser samlet i orangeriet

Kort gåtur

20.00 Aftensamling. Vi fortsætter debat dagen: Vi taler om de udfordringer, I kommer til at møde i tiden fremover, og Anne kommer med løsningsforslag. Hvor er de største benspænd i en travl hverdag? Venner, familie, kolleger, stillesiddende arbejde, hvad kan man gøre? 

Lavt aktivitetsniveau, hvilke signaler sender hjernen, og hvordan kan man hjælpe den med gode systemer?

 

Fredag den 17 juni

 7.30 Alle laver morgenmad i grupperne. Vi spiser sammen i organgeriet. Vi laver små snackposer med sundt snack til vores vandretur. 

I dag skal vi gå en skøn tur på ca 12 km gennem den smukkeste natur i klitplantagen og ud til vandet i retningen mod Vesterø Havn. Her skal vi spise boghvedepandekager eller en fyldig salat i bowle på Madbaren.  Efter frokosten tager vi over og ser Læsø Kur, og hører historien om kirken der blev til kursted.  

Du kan vælge at gå hjem eller gå noget af vejen hjem og så tage den gratis bus resten af vejen til højskolen.  

Ekstra tid til middagen i dag. Alle laver afslutningsmiddag i grupperne. Vi har fokus på sund gæstemad og en lille dessert, vi spiser samlet i orangeriet

20.00 Aftensamling med te/kaffe: Afslutning, vi hygger og samler op på ugen der gik. Hvad tager I med jer? Hvordan holder man snuden i sporet? 

Facebookgruppe. Makkerskaber. Mv.

 

Lørdag den 18 juni

8.00 Vi laver en skøn forkælelses- morgenmad til jer 

9.00 Farvel. Der er afgang med færge til Frederikshavn  kl 9.40. I kan også tage afsted senere, men værelserne skal være forladte kl 10.00 senest. Vi kan godt passe på bagagen, hvis I gerne vil ud og opleve Læsø og med en senere færge hjem.

Jer der ikke har fået Anne til at signere hendes nye bog, som I har fået foræret, har sidste mulighed for det nu

* Med forbehold for ændringer bl.a. grundet vejret 

 

Fakta om Læsø

Kurset foregår på Læsø – også kaldet Kattegats perle, der er den største ø i Kattegat – også større end Samsø. Her er masser af natur – faktisk udgør naturen 70% af øens samlede areal. Og Læsø Klitplantage ligger derfor tæt på os. Læsø har en helt særlig natur og historie – bl.a. er der her du finder de helt særlige tanghuse og det er her man syder den verdensberømte Læsø salt, som du kommer til at høre meget mere til. 

Kultur B&B

Midt på øen og tæt på alting ligger den store smukke Østergård Kultur Bed & Breakfast lidt udenfor Byrym. Her er 12 skønne lejligheder med værelser i forskellige størrelser og antal, der er stort fællesrum og et helt fantastisk orangeri, med udsigt til den parklignende have,der danner den smukkeste ramme for vores måltider. I haven er der masser af havemøbler og dejlige solfyldte kroge, for faktisk er Læsø Danmarks solrigste sted. Om aftenen når det er skyfrit vil du opleve den vildeste stjernehimmel, fordi der ikke er noget lysforurening på eller i nærheden af øen. Det er ganske enkelt magisk på Læsø!

Du kan læse mere om Østergård Kultur BB her :oestergaardkulturbb.dk

 

 

Der findes flere måder, du kan komme til Læsø på. Du kan enten tage bilen til Frederikshavn, hvorfra man sejler til Læsø. Turen varer 90 min – og foregår med en stor færge i en dejligt roligt tempo, hvor du vireklig kommer ned i gear og gør dig klar til det afslappede ø-tempo.  Du kan også tage toget/bus til Frederikshavn og så gå ombord på færgen. Eller du kan flyve fra Tune vd Roskilde med Copenhagen Airtaxi.

Hvis du er med færgen, kan du fra færgelejet tage bus, der kører hvergang der er en færge, og så kan du bede chaufføren sætte dig af tæt på Østergård Kultur B&B Musumsvej 2, Byrum.  Det er ca. 100 meter fra os. Book færgebillet i god tid. Du kan altid aflyse og få pengene igen helt op til 20 min før afgang. Link til Læsøfærgen findes her

 

Praktisk info

Ledige pladser


Tilmeld dig

Periode:

12-18 juni 2022

Priser pr. person:

*Dobbeltværelse i stor lejlighed med delt badeværelse, stue og køkken: 9295,-

*Tillæg for eneværelse: 1795,-

*Dobbeltværelse med eget bad og stue ( uden køkken): 9695,-

*Tillæg for eneværelse:  2195,-

 *Dobbeltværelse i lejlighed med eget badeværelse, stue og køkken: 9895,-

 

Prisen inkluderer:

  • 6 overnatninger på skøn stor BB med dejligt orangeri og parklignende have
  • Fuld forplejning på kursusstedet 
  • Undervisning på små hold  i sund madlavning med Anne Hjernøe 
  • Alle foredrag, oplæg og aktiviteter med Anne Hjernøe og Anna Katrin Nørgaard jvf. program
  • Træning hver dag
  • Yoga på udvalgte dage
  • Skønne timer på Læsø Kur
  • Frokost på restaurant 
  • Frokost på Madbaren inklusiv drikkevarer
  • Et eksemplar af Annes  3. bog i serien Stærk, Let og Mæt
  • Cykler til fri afbenyttelse 

Prisen inkluderer ikke:

  • Transport til og fra Læsø
  • Drikkevarer på højskolen og på Læsø Spisehus
  • Massage og andre behandlinger på Læsø Kur